Varför jag undviker spannmål

0kommentarer

Den största förändring jag har gjort med min kost under min hälsocoachutbildning är att dra ner drastiskt på spannmål, framförallt gluten. Av den enkla men inte fullt accepterade anledningen att vi kanske inte är gjorda för att äta spannmål.

Vi har funnits i ca två miljoner år nu. Evolutionen går inte fram såfort som vi gör. Vi har utvecklat hela världen med enorma steg, dessvärre har våra kroppar bara tagit ett litet kliv. Bra mat för oss är den som våra förfäder gradvis har anpassats för under årmiljoner. Vi har odlat spannmål i ca 4000 år nu, vilket inte är lång tid. Och inte heller tillräckligt med tid för att vi ska anpassats till den födan. Undantag finns det överallt och vissa kanske är mindre känsliga än andra.

Jag är en av dem som är känsliga mot spannmål och framförallt då gluten. Jag vet att jag inte tåler gluten eftersom jag har allergier. Det går hand i hand. Gluten påverkar tarmen negativt och kan leda till en läckande tarm. En läckande tarm innebär att blodet tar upp ämnen från tarmen utan någon kontroll. Istället för att allt går genom cellen och kontrolleras. De proteindelar som utan kontroll går ut i blodet kan leda till bl.a. allergier och autoimmuna sjukdomar.

Dessvärre slutar inte det negativa där, gluten har också att göra med våra kostrelaterade sjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, övervikt etc.

Spannmål (Ceralier) är: vete, råg, korn, havre (havre är glutenfritt) och frön: ris, majs, bönor, linser.

Och om inte detta får er att fundera så är det faktiskt så att spannmål är väldigt energirikt och näringsfattigt, dessutom kan det göra dig deprimerad.




Kommentera

Publiceras ej